Zhruba 50 procent oznámení přijatých přes školní verzi aplikace tvoří šikana, asi deset procent oznámení se týká potíží z učením a dalších deset procent problémů doma. Zbylých 30 procent podle zástupců platformy spadá do kategorie jiné. Žáci tak mají možnost ozvat se nejen se závažnými problémy, ale například i s nápady, jak něco dělat jinak. NNTB jim umožňuje se školou komunikovat o všem, co je pálí,” řekl jeden ze zakladatelů David Špunar.
NNTB vymysleli v roce 2017 tři gymnazisté z Brna, kteří se s šikanou sami setkali v roli přihlížejících. Základní školní verze je zdarma. Funguje jako on-line schránka důvěry, skrze kterou se mohou žáci na své školy obracet. Řešit v ní můžou podle zástupců platformy cokoliv, co se týká jich samotných či jejich spolužáků. Přijatá oznámení řeší zpravidla výchovný poradce či školní psycholog. NNTB podle zástupců platformy využívají i školy v USA, Německu, Slovensku, Finsku nebo Norsku.
První verze NNTB byla určená školám, jelikož jsme při její tvorbě stále studovali a vycházeli z vlastních zkušeností. Možnost bezpečně se ozvat, ve světě známá také jako Speak Up Culture, je klíčová i v pracovních kolektivech, proto jsme v roce 2020 začali nabízet i firemní verzi. Ta nyní funguje ve více než 2000 firmách v téměř 60 státech z celého světa, řekl jeden ze zakladatelů Jan Sláma.
Česká školní inspekce v loňském roce zveřejnila k rizikovému chování žáků zprávu. Počty případů řešené šikany podle ní v základních školách v minulých letech vzrostly. Případy šikany mezi žáky se podle inspekce v posledních třech letech vyskytly na 57 procentech základních škol, což je o deset procentních bodů více než v obdobném zjišťování ČŠI z roku 2015/2016. V posledních třech letech řešilo šikanu 63 procent středních škol, od školního roku 2015/2016 vzrostl výskyt o 2,8 procentního bodu. Podle ČŠI nemusí jít o skutečný nárůst počtu případů šikany, ale o větší schopnost škol agresivní chování odhalit, řešit, a tedy vykazovat. K nejčastějším formám šikany mezi žáky se řadí verbální šikana a kyberšikana, uvedla inspekce.