EDUin: Se změnou výuky v ZŠ je potřeba řešit i proměnu přijímacích zkoušek na SŠ

Praha - Pokud se má změnit výuka v základních školách, je potřeba začít řešit proměnu jednotné přijímací zkoušky, míní odborníci na vzdělávání z neziskové organizace EDUin. Výuku v základních školách by měla proměnit revize takzvaného rámcového vzdělávacího programu (RVP). Nové přijímací zkoušky by podle EDUinu měl Cermat začít připravovat hned, jak bude schválen nový učební plán. Školy podle odborníků potřebují jistotu, že se bude nový učební plán a testy přijímacích zkoušek vzájemně doplňovat, informovali dnes v tiskové zprávě.

Redaktor RN 09.05.2024 10:13:00 0x
EDUin: Se změnou výuky v ZŠ je potřeba řešit i proměnu přijímacích zkoušek na SŠ

Hodnocení

100%

Podle nových učebních plánů by školy mohly začít dobrovolně učit v prvních a šestých třídách ZŠ od září 2025, povinně v těchto třídách od září 2027. Revizi představili zástupci ministerstva školství a Národního pedagogického institutu začátkem dubna, lidé se k ní mohou vyjadřovat ve veřejné konzultaci do konce května. Vzdělávání by se mělo podle zástupců ministerstva zaměřovat na dovednosti a schopnosti, ustoupit by se mělo od takzvaného encyklopedického přístupu, tedy učení mnoha věcí nazpaměť. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) dříve řekl, že by revize měla reagovat i na zjištění České školní inspekce a výsledky mezinárodních testování.

Na dovednosti a schopnosti žáků by měly podle EDUinu do budoucna klást větší důraz i testy přijímacích zkoušek. Současné testy jednotné přijímací zkoušky jsou podle organizace postaveny do značné míry na konkrétním učivu, které není pro školy závazné, ale jen doporučené. Podle organizace Cermat, která je za přijímací zkoušky zodpovědná, testy z RVP vychází a není v nich nic navíc. Testy musí být podle ní těžké, aby mohly žáky na školy rozřadit. Na víceletá gymnázia jsou podle Cermatu testy těžší.

Aby mohly (školy) ŠVP (školní vzdělávací program, poz. ČTK) v klidu připravit, měly by mít alespoň základní představu o podobě nových testů a o tom, kam se testování bude ubírat. Testy by pak měly být připravené pro pilotáž ve chvíli, kdy školy začnou podle nového ŠVP učit. Cermat ale potřebuje dostat od MŠMT jasné zadání a bylo by zároveň vhodné, aby byl harmonogram prací veřejný, řekla analytička EDUinu Lucie Slejšková.

Rodiče podle odborníků z EDUinu posuzují často kvalitu základních škol podle toho, jak úspěšní jsou jejich žáci u přijímacích zkoušek na střední školy. To podle odborníků vytváří tlak na učitele, aby žáky na testy připravovali a učili je podle toho, na co se testy jednotné přijímací zkoušky zaměřují.

Rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. O potřebě revize současných RVP se mluví zhruba od roku 2016.

 

Zdroj: ČTK
Ohodnoťte počtem hvězdiček.