Záchranná operace je u konce, řekl agentuře AFP úředník z místního koordinačního střediska záchranné služby s poznámkou, že záchranáři odvezli všechny zraněné a vyprostili rovněž mrtvé. Do rozsáhlé záchranné a pátrací operace se zapojily stovky hasičů, policistů, záchranářů i členů armády. Raněné odvážely do nemocnic desítky sanitek, pomáhaly jim v tom autobusy.
Do (páteční) 22:00 hodiny večerní jsme byli schopni zachraňovat přeživší. Pak už šlo jen o vytahování mrtvých těl, řekl agentuře AP Sudhanšu Sarangi, šéf místního hasičského a záchranného sboru. Je to velmi, velmi tragické. Ve své kariéře jsem nikdy nic podobného neviděl, dodal. Záchranáři podle něj nalezli nejméně 280 těl obětí. Indická agentura ANI nebo agentury Reuters a AFP informují o 288 obětech. Hlášeny jsou rovněž stovky zraněných, různé zdroje hovoří o přibližně 800 až 1000 poraněných.
Reuters později s odvoláním na svědka uvedl, že v poničených vagonech jsou stále uvězněna těla mrtvých, záchranná operace pokračuje a očekává se, že počet obětí ještě vzroste. Také někteří indičtí úředníci později podle AP nebo indických médií prohlásili, že záchranné operace se teprve blíží k ukončení.
V pátek večer na místě panoval chaos, záchranáři se snažili vyprostit stovky lidí uvězněných ve vagonech, poblíž kolejí byla vidět řada těl přikrytých bílými plachtami, popsala AP. Pracovali přitom v 35stupňovém vedru. Svědek Reuters, který se účastnil záchranných operací, popsal křik a pláč zraněných či příbuzných obětí jako mrazivý. Bylo to strašné a srdcervoucí, řekl.
Na místo podle AP přispěchali také místní obyvatelé, aby pomohli. Místní lidé nám opravdu přišli na pomoc. Nejen, že pomáhali s vytahováním lidí, ale dostali ven také naše zavazadla a dali nám vodu, popsal jeden z přeživších havárie. K zdravotnickým zařízením zároveň přicházeli dobrovolníci darovat krev.
Zatím není jasné, jak přesně se nehoda v pátek kolem 19:00 místního času (15:30 SELČ) u železniční stanice ve vesnici Bahanaga (v okrese Balasúr) asi 270 kilometrů od Kalkaty stala. Podle agentury ANI se srazily dva expresní osobní vlaky a jeden nákladní. Podle policie a drážních vyšetřovatelů byla příčinou zřejmě lidská chyba a špatně postavená signalizační zařízení, uvádí list Times of India.
Indie má jednu z nejrozsáhlejších sítí železničních tratí na světě. Vlaková neštěstí jsou tam velmi častá, ale toto je nejhorší ve 21. století. Příčinou železničních nehod bývá obvykle lidská chyba a také zastaralý signalizační systém.