Velká nevýhoda Panamského kanálu spočívá v tom, že používá, ačkoliv je to mořská dopravní trasa, sladkou vodu, zatímco jiné kanály využívají vodu z moře, řekl agentuře AFP správce kanálu Ricaurte Vásquez Morales. Podle něj bude nutné tento způsob fungování změnit vzhledem k očekávanému poklesu srážek a suchu. Pokud se nepřizpůsobíme, tak zahyneme, dodal manažer.
Podle meteoroložky Alcely Lauové letos Panama zažívá výrazný srážkový deficit a situace by se neměla příliš změnit ani v blízké budoucnosti. Kvůli fenoménu El Niňo naopak hrozí, že se sucho v Panamě zhorší. To může mít přímý dopad na fungování kanálu, který pro plavbu jedné lodě potřebuje zhruba 200 milionů litrů sladké vody. Ta napájí zdymadla, která umožňují pohyb kanálem.
V roce 2022 Panamský průplav obsloužil denně v průměru 40 lodí. Správa kanálu však jejich počet snížila na 32, aby ušetřila vodu. Větší lodě navíc posílají část svého nákladu po železnici, aby byly při plavbě kanálem lehčí. Správce kanálu přiznává, že omezení nebude možné v krátké době zrušit. Obává se přitom, že by si dopravci mohli najít nové námořní trasy, pokud by omezení bylo dlouhodobé.
Podle provozovatelů kanálu není možné rychle a snadno nahradit sladkou vodu tou mořskou.
Panamský průplav zahájil provoz v roce 1914 a od té doby ho využil zhruba milion lodí. V současnosti pokytuje službu zhruba šesti procentům světové námořní přepravy.