Motocykl původně vyráběla německá firma Wanderer, od níž zbrojovka Františka Janečka zakoupila licenci. Legendární název Jawa vznikl spojením slov Janeček a Wanderer poté, co se výroby ujali Češi, uvedl Kudrna.
Řekl, že šlo o první typ Jawy, kterou Janeček začal vyrábět. Motocykl byl ve stavu nedokončené starší renovace, motocykl jsme tedy dokompletovali do současného stavu a zprovoznili, řekl Kudrna.
Restaurování starých motorek se v univerzitní dílně věnují od roku 2019. Opravují tam motocykly ze sbírky zhruba 40 strojů, které Moravskoslezskému kraji věnoval akademický sochař Miroslav Rybička. Každoročně v dílně zrestaurují jeden exponát.
Komponenty se studentům a zaměstnancům restaurátorské dílny daří shánět prostřednictvím internetových aukcí a bazarů, případně nahrazovat pomocí reverzního inženýrství, 3D tisku či slévárenství. Motorka je dnes plně funkční a doplněná o chybějící díly včetně předního blatníku, obou světel, klaksonu či držáku baterie. U všech motocyklů, které už prošly naší dílnou, jsme si nejprve dohledávali dobové materiály, uvedl Kudrna.
Podle něj bylo motocyklu vyrobeno zhruba 1000 kusů. Na dnešní poměry je to hodně málo a i tehdy to bylo málo. Motocykl byl poměrně drahý, protože byl složitý, takže i ty výrobní náklady byly enormní. Motocykly se stále nějak upravovaly, takže měly třeba i jinou konstrukci přední vidlice a podobně, takže každá ta Jawa je trošičku jiná. Zřídkakdy narazíte na to, že by provozuschopná Jawa 500 OHV byla někde na akci, řekl Kudrna.
Podle něj nebude nutné restaurovat všechny motorky ze sbírky, protože některé jsou v zachovalém stavu. Za dobu fungování se v dílně kromě Jawy 500 OHV podařilo opravit ještě motocykly Jawa 250 special, Jawa 300 sv, Indian Scout 37 a ČZ 150c. Na všech restaurátorských úpravách se podíleli studenti, kteří se motorkám věnovali i ve svých závěrečných pracích. Dnes jsou motocykly součástí výstavy v Muzeu nákladních automobilů v Kopřivnici na Novojičínsku. Dalším motocyklem, který se dočká opravy, bude anglický stroj AJS 500 OHV z roku 1929.