Prostřednictvím těchto simulačních misí mohou analogoví astronauti testovat nástroje, vesmírné obleky i biologické a psychologické procesy. Analogové mise často probíhají v co nejextrémnějších zemských podmínkách, například na Antarktidě, na poušti, v jeskyni, pod vodou, případně v laboratoři. Účastníky často bývají vědci, inženýři, lékaři a psychologové, uvedla Mašínová.
Mise jsou důležité pro výzkum a testování technologií, které budou použity při skutečných misích do vesmíru a také pro výzkum vlivu dlouhodobého pobytu v izolovaných a extrémních podmínkách na lidské tělo a psychiku. V Česku se analogovými misemi zabývají jak začínající firmy, které podpořil vesmírný podnikatelský inkubátor ESA BIC, tak výzkumné týmy na univerzitách a další skupiny. Komunita v Česku se postupně rozrůstá, dodala.
Na workshopu se podílí i společnost Entrant, která vznikla oddělením od Masarykovy univerzity. Firma primárně pro astronauty vyvinula metodu na měření stresu v reálném čase, při které není třeba odběr vzorků. Slouží k tomu upravená vesta. Nosí řídicí jednotku, která sbírá data o okolním prostředí, jako je teplota, vlhkost a proudění vzduchu. Zjišťujeme také teplotu těla a množství kyslíku a oxidu uhličitého při dýchání, uvedla analogová astronautka Lucie Ráčková.
Entrant sleduje reakci organismu na stresovou situaci, které se musí adaptovat. Každá adaptace stojí energii a vzniká při ní entropie. Na základě její produkce jsou výzkumnici schopni stres monitorovat, což je přínosné u profesí, kde lidé musí pracovat bezchybně i ve velké zátěži. Jsou to třeba piloti, lidé v jaderných elektrárnách nebo právě astronauti.
Jsou vystaveni životu v izolaci, gravitačním změnám, je tam velký tlak na výkon, protože řeší projekty, na kterých pracují lidé po celém světě řadu let. Nesmí selhat. Proto se nám hodí přístroje, které třeba už při selekci astronautů ukáží, kdo bude perfektní i v náročných podmínkách, nebo následně při misi astronauta upozorní na to, že by si měl odpočinout, dodala Ráčková. Vesta zatím slouží pro vědecké účely, společnost ji už testovala třeba na hráčích e-sportu.