Trolejbusy 9Tr, které vyráběla Škoda v letech 1958 až 1991, byly nejpočetnějším typem, které se v Česku či tehdejším Československu vyráběly. V Brně jezdily od roku 1963 do roku 1996. Opravovaný vůz jezdil ještě dlouho v ukrajinském městě Rivne a jeho technický stav v roce 2019, kdy byl dotažen do Brna, odpovídal tomu, že zůstal v provozu několik desetiletí. V Brně měl kdysi evidenční číslo 3136. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval, podařilo se nám jej zachránit před sešrotováním, uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Většina částí z původního trolejbusu byla nepoužitelná a skelet musel projít rozsáhlou opravou. Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla, uvedl technicko-provozní ředitel Vítězslav Žůrek. Výhodou je dlouholetá zkušenost pracovníků dopravního podniku s opravami historických vozů. V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami.
Až bude trolejbus hotový, bude ve sbírce historických vozidel dopravního podniku téměř 20 tramvají, vlečných vozů, trolejbusů, autobusů a také jedna loď. Z trolejbusů jsou ve sbírce ještě typy 14TrM, 15Tr a 22Tr.