Největší nárůst návštěvnosti, téměř trojnásobný, ale loni zaznamenal nošovický Pivovar Radegast na Frýdecko-Místecku, zavítalo do něj 19.600 lidí. Žatecký Chrám Chmele a piva a Galerii Sladovna loni vyhledalo asi 15.700 turistů, což byl ve srovnání s rokem 2022 nárůst o přibližně 28 procent. Za posledních 14 let návštěvnost Chrámu Chmele a piva podle CzechTourism stoupla desetinásobně.
Česko má výjimečný potenciál v oblasti pivního turismu, díky své dlouhé historii vaření piva, unikátním pivovarům a současnému trendu zážitkového a udržitelného turismu, uvedl ředitel agentury CzechTourism František Reismüller.
Naším cílem je ukázat, že cestování za pivem může být nejen o ochutnávce skvělého piva, ale také o poznávání české kultury, tradic a historie. Tuzemské pivovary nabízejí zážitky, které kombinují tradici s moderními inovacemi, což je klíč k lákání bonitních turistů, doplnil Reismüller. Trendem je podle něj návštěva řemeslných pivovarů.
Česká turistická místa spojená s pivem získávají podle CzechTourism také mezinárodní uznání. Například na soutěži WorldTravel Awards z letošního března se prohlídková trasa v Plzeňském Prazdroji stala nejlepší pivovarskou návštěvnickou trasou v Evropě. Plzeňský Prazdroj tak podle CzechTourism porazil irský Guinness, belgickou Stellu Artois nebo holandský Heineken.
Pivovary v Česku loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok, informoval už dříve Český svaz pivovarů a sladoven.
Z piva uvařeného v ČR se ho na domácím trhu loni spotřebovalo 15,2 milionu hektolitrů, meziročně o 2,4 procenta méně. Po dvouletém růstu se loni snížil i vývoz piva do zahraničí o 4,3 procenta na 5,17 milionu hektolitrů. To podle svazu přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018.
Návštěvnost vybraných míst spojených s pivem:
zdroj: CzechTourism