Nového majitele má po dnešní aukci také impresionistický olej významné rakouské malířky Marie Egnerové Jasné jarní ráno z konce 19. století. Prodal se za 5,6 milionu korun, přičemž startoval na částce o milion nižší. Za 7,6 milionu korun se prodal olej od Otakara Kubína nazvaný Výhled do zahrady z umělcova ateliéru Bouda z raného období umělcovy tvorby, uvedla Sokolová. Vyvolávací cena byla čtyři miliony korun.
Obraz Ladislava Šímy Muž s holí se z vyvolávací ceny 75.000 Kč vyšplhal na neuvěřitelných 2,240.000 Kč. Jedná se tak o nový světový aukční rekord autora, dodala Sokolová.
Ústředním motivem obrazu Mirage je přízračná šelma, jejíž výrazně prosvětlená tvář se upírá na diváka. Za kočkovitou šelmou se nachází motiv dravce a Toyen do obrazu zapojila i dva vržené stíny ženských postav v sukni, které na něj dopadají z bočních stran.
Sběratelsky ceněný olej Toyen zůstával dlouho v soukromé sbírce a dosud unikal větší pozornosti veřejnosti. Podle organizátorů aukce jde o jeden z nejdůležitějších olejů Toyen z jejího poválečného období. Do aukčního prodeje se dostal poprvé.
Cirkus od Toyen je na třetím místě v žebříčku nejdráže prodaných obrazů na aukcích v ČR, kterému vévodí obraz Bohumila Kubišty Staropražský motiv z roku 1911. Na konci května se prodal na aukci v Praze za 123,6 milionu korun včetně dvacetiprocentní aukční přirážky. Vytvořil tak nový tuzemský aukční rekord. Překonal tím obraz Divertimento II Františka Kupky, který se v roce 2020 prodal za 90,24 milionu korun.
O díla Toyen je tradičně mezi sběrateli výtvarného umění velký zájem. Například letos v květnu se její obraz Samotáři z roku 1934 na aukci prodal za 54 milionů korun včetně přirážky.
Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr - artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu. Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy, celé její dílo prostupuje téma erotiky.