Procházení videí na sociálních sítích TikTok nebo YouTube může být nepřehledná záležitost, kde se mezi průměrnými pokusy o zábavu skrývají internetové skvosty, píše The Guardian. Výzkumníci však zjistili, že přepínání z videa na video nebo přeskakování v tomtéž videu lidi ve skutečnosti ještě více nudí.
Hlavní autorka výzkumu Katy Tamová z Univerzity v Torontu Scarborough uvedla, že nuda úzce souvisí s pozorností. Když lidé neustále přepínají mezi videi, přestávají se jim doopravdy věnovat a stále hledají něco zajímavějšího. To může vést ke zvýšeným pocitům nudy, uvedla Tamová. Potěšení často pramení z toho, že se do videa ponoříme, a ne z toho, že ho projíždíme, uvedla hlavní autorka studie.
Výsledky se shodují s jinými studiemi, uvedli vědci. Předchozí výzkumy naznačily, že zatímco úleva od nudy je pro lidi hnacím motorem k používání sociálních médií nebo chytrých telefonů, zdá se, že používání těchto technologií tento pocit ještě zhoršuje.
Studie kanadských vědců zveřejněná ve vědeckém časopise, který se věnuje experimentální psychologii (Journal of Experimental Psychology), zkoumala 1200 respondentů v rámci sedmi různých experimentů.
Náš výzkum ukazuje, že lidé sice přetáčejí videa rychle dopředu nebo je přeskakují, aby se nenudili, ale ve skutečnosti je toto chování může ještě více nudit, řekla Tamová. Stejně jako v kině platíme za pohlcující zážitek, tak i u videí nám často přináší požitek to, když se do nich pohroužíme, a ne když je přelétáváme,“ pokračovala.
Mohlo by se vyplatit věnovat čas, než stisknete tlačítko rychlého přetáčení nebo video přeskočíte, a najít způsoby, jak se při sledování videí soustředit, domnívá se vědkyně.