Já mám informaci o tom, že Správa železnic připravuje investici, zatím se čeká na rozhodnutí o přidělení dotace. Žádají z česko-polského programu Interreg a vypadá to nadějně. Až budou mít rozhodnutí, tak chtějí začít soutěžit a stavět. Trochu se bojíme, že stavba bude moci začít až v roce 2025, a chceme proto jednat o překlenutí příští sezony, doplnil liberecký hejtman. V letošním roce se na ozubnicové trati na pomezí Jizerských hor a Krkonoš uskutečnilo osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou, zvláštními vlaky se svezlo 16.150 cestujících.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Diagnostika trati v loňském a letošním roce podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. Pro běžné vlaky zůstává trať v provozu. Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme, odpověděla mluvčí na dotaz ČTK. Rekonstrukce trati už podle ní má stavební povolení a připravuje se soutěž na zhotovitele.
Zastavení provozu na Zubačce ale podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) ohrožuje projekt nostalgických jízd, který kraj nastartoval. Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a tímto rozhodnutím může celý projekt padnout, řekl Sviták. Historické vlaky, nejen ty na ozubnicové trati, podle náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.