Díky spolupráci s Louvrem bude v Česku poprvé k vidění originální kresba Michelangela nebo grafické práce mistrů ryteckého umění, jakými byli Parmigianino, Schiavone nebo Jacques Callot. Ve Valdštejnské jízdárně se výstava s názvem Od Michelangela po Callota. Umění grafiky manýrismu otevře v pátek, zájemci ji budou moct navštívit do 11. srpna.
Díky spolupráci s grafickou sbírkou muzea Louvre, které pro expozici zapůjčilo asi 50 děl, výstava nabídne umění ze vzácné kolekce, kterou muzeu věnoval sběratel umění Edmond de Rothschild. Součástí expozice budou grafické reprodukce Raffaela, Jana Brueghela, Hanse von Aachen či Bartholomea Sprangera. Moc mě těší, že návštěvníkům nabízíme zcela unikátní příležitost prohlédnout si kresbu Michelangela Buonarrotiho. Žádné jeho dílo nebylo dosud v České republice vystaveno, uvedla generální ředitelka NGP Alicja Knastová. Michelangelova kresba Studie pro zmrtvýchvstání Krista je dílo z let 1532-1533, renesanční umělec v něm vyhotovil atletické tělo rudkou, hnědou křídou.
Podle zástupců galerie jde o ojedinělý výstavní projekt i proto, že některá díla nebyla ještě nikdy veřejně vystavena. České publikum poměrně dobře zná umění na dvoře Rudolfa II., ale výstavní projekt zaměřený na grafiku v takových souvislostech se ještě nekonal ani jinde v Evropě, uvedla kurátorka výstavy Alena Volrábová. Podle kurátorky byla grafika tehdy poměrně mladé médium a spolu s knihtiskem měla srovnatelnou roli jako dnes internet. Dříve museli lidé za uměním mnohdy cestovat dlouhé vzdálenosti, skrze grafiku přišlo ale tehdy umění za nimi, dodala.
Výstava nabízí devět kapitol, které chronologicky postupují od grafik děl Michelangela až po zlatý věk grafiky v první polovině 17. století. Grafika je umělecký obor, který není tak často hlavním předmětem výstav, uvedla kurátorka výstavy Blanka Kubíková. Název výstavy Kubíková vysvětlila tím, že právě v tvorbě Michelangela, Raffaela a da Vinciho lze pozorovat zárodky manýrismu. Oni svým neustálým zkoumáním a touhou překročit to, co bylo ve vrcholné renesanci, dali podnět pro další generace. Manýrismus se od renesance odlišuje tím, že se umělci nesnaží zobrazit to, co vidí, ale vytvořit specifické výtvarné dílo, které tu imitaci přírody překročí, uvedla.
Také předměty uměleckých řemesel jsou na výstavě k vidění, kromě šperků jsou to například ozdobné mísy či džbány. Raritou je i původní rytecká deska pod jednou z grafik. Desky se totiž u většiny grafik nedochovaly, uvedla Volrábová. Kromě muzea Louvre si NGP zapůjčila díla z dalších světových i českých institucí.
Spolupráce Národní galerie Praha s muzeem Louvre bude pokračovat v příštím roce. Na jaře 2025 se ve francouzském muzeu uskuteční výstava české sbírky grafik, která se zaměří na objevování přírody na dvoře Rudolfa II.