Před rokem a půl jsme s Adamem Sedlákem pracovali na jiném projektu. Jeho mezitím oslovili s nabídkou podílet se na kampani Zkratky, se kterou za námi přišel. Téma nás zaujalo a přibližně před rokem jsme po poradě seriál schválili, řekl v pondělí na tiskové konferenci ředitel divize digitálních služeb České televize Jan Maxa.
Cílit má především na mladou generaci Z. Věřím, že právě bizarní premisa děje, komiksová nadsázka i výrazná stylizace nám zde paradoxně pomohou komunikovat s mladým publikem o drogách a závislosti na nich s větší důvěryhodností, než kdybychom se pokoušeli o realistické zpracování a přímočaře předkládaná varování, která na cílovou skupinu části nemají výraznější efekt, přiblížil kreativní producent za Českou televizi Jakub Mahler.
Pro kampaň kromě seriálu vznikl i dokumentární cyklus Česko na drogách režiséra Ivo Bystřičana. Představí fakta o drogách a závislostech v souvislostech a bez předsudků s odborníky na adiktologii, závislosti i prevenci. Dokumentární série na rozdíl od seriálu má oslovit i generaci rodičů ve věku 30 až 50 let. ČT2 ji bude vysílat od 23. ledna. V dokumentu záměrně nemáme bývalé uživatele drog. Podle expertů je to nejen nebezpečné, ale ani to cíleně nefunguje. Strašení a varování je zbytečné, mladí tomu stejně nevěří, řekl Bystřičan.
Podle statistik kampaně Zkratky 33 procent dotázaných vnímá jako nejvhodnější kanál k osvětě o drogách netradiční formáty, jako jsou seriál nebo dokument. Data dále uvádí, že v roce 2022 vyzkoušel marihuanu každý pátý žák základní nebo střední školy. Zkušenost s nelegální drogou mají dva z deseti dotázaných respondentů. Výzkumu se zúčastnilo tisíc lidí ve věku od 15 do 54 let.