Důvodem pokračujícího vzestupu cen pohonných hmot je podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy především zdražující ropa. Cena severomořské ropy Brent, jež světu slouží jako referenční, za poslední měsíc poskočila o zhruba dvanáct procent. Nyní se barel Brentu prodává za více než 97 dolarů, o čtyři dolary dráž než před týdnem a za skoro nejvyšší ceny za posledních dvanáct měsíců. Ke zdražování pohonných hmot u českých čerpacích stanic pak přispívá také oslabení koruny vůči dolaru, v němž se ropa obchoduje, podotkl.
Paliva postupně zdražují zhruba od konce letošního května. Dražší byla naposledy loni na přelomu listopadu a prosince. Loni touto dobou pak byl litr naturalu v průměru o 2,89 koruny levnější. Za diesel ale tehdy řidiči platili o 2,68 koruny více.
Průměrná cena nafty v Česku po většinu letošního roku klesala. Svého minima dosáhla na konci května, kdy se pohybovala kolem 31 korun. Od té doby zdražuje, přičemž v polovině prázdnin růst cen zrychlil. Přispělo k tomu zvýšení spotřební daně z nafty od začátku srpna o 1,50 koruny za litr.
U benzinu je vývoj méně jednoznačný. Počátkem roku nejprve znatelně zdražil, takže počátkem února stál téměř 38 korun. Pak začal natural mírně zlevňovat, aby v dubnu přechodně zdražil opět až téměř k 37,90 koruny za litr. Posléze opět zlevnil, ale od konce května ceny rostou, nebo stagnují.
Nejlevnější benzin nyní natankují řidiči v Ústeckém kraji, kde je litr v průměru za 39,99 Kč. Za naftu se platí nejméně na jihu Čech, a to v průměru 40,08 Kč/l. Naopak nejdražší paliva nabízejí dlouhodobě čerpací stanice v Praze. Litr benzinu je v hlavním městě průměrně za 41,71 Kč, litr nafty pak za 41,45 Kč.
V příštím týdnu se kvůli zdražující ropě čeští motoristé musí podle Kovandy připravit na zdražení nafty o zhruba 50 haléřů na litr, litr benzínu by měl podražit o zhruba 30 haléřů na litr.
V horizontu několika měsíců nejde podle ředitele společnosti 4Trans Jaroslava Tona vyloučit zdražování v řádu korun na litr. Důvodem je možné pozastavení exportu benzínu a nafty z Ruska a také koordinované omezení těžby ze strany klíčových ropných vývozců, Saúdské Arábie a Ruska. Oba státy snižují svoji produkci minimálně do konce roku. Střednědobě bude třeba toto zohlednit, jelikož dlouhodobý výpadek paliv by mohl představovat neočekávaný problém pro světový trh s pohonnými hmotami a mohl by mít na cenu paliv významnější dopad než nedávný růst ceny ropy, dodal Ton.
Zdroj: CCS