Data přitom ukazují na to, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd zájem. Zhruba 63 procent personalistů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. Téměř čtvrtina uvedla, že si o zvýšení mzdy řekla více než čtvrtina zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje sedm procent personalistů.
Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43.941 korun, medián mezd činil 36.651 korun.
Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech, komentovala výsledky průzkumu členka vedení Edenredu Aneta Martišková.
Příslušníci generace Z, tedy zaměstnanci mladší 27 let, si podle 63 procent personalistů v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. V praxi to například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všimlo 56 procent personalistů.
Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj, doplnil spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy José Kadlec.
Obzvláště důležitým pojmem se v personalistice v posledních letech stal wellbeing, tedy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje 49 procent personalistů největší důraz na wellbeing právě mezi mladou generací Z. Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami.