Celosvětový prodej elektrických aut byl loni rekordní, meziročně stoupl o 55 procent a přesáhl deset milionů vozů. Šedesát procent trhu připadlo Číně. Přechod na vozy s elektrickým pohonem sníží podle IEA celosvětovou poptávku po ropě nejméně o pět milionů barelů denně.
Přes polovinu elektromobilů na silnicích po celém světě zatím jezdí v Číně, která dominuje i celosvětové výrobě baterií. Před konkurenty si vedle technologií utváří náskok i v dodavatelském řetězci. Loni se na globálním prodeji elektromobilů podílela 60 procenty.
Téměř dvě třetiny elektrických modelů v Číně i v Evropě a znatelně více ve Spojených státech tvoří sportovně-užitkové vozy (SUV) a velké automobily. Mimo Čínu je k masovému rozšíření elektromobilů potřeba, aby subdodavatelé nabízeli cenově dostupné a konkurenceschopné varianty, uvádí zpráva IEA.
V rozvojových zemích a mladých tržních ekonomikách převažují dvoukolové nebo tříkolové elektrické dopravní prostředky nad osobními automobily. Více než polovina letošních registrací tříkolových vozidel v Indii bude podle IEA na elektrický pohon.
Deset milionů (loni) prodaných elektromobilů po celém světě převyšuje celkový počet prodaných automobilů v celé Evropské unii (přibližně 9,5 milionu vozidel) a představuje téměř polovinu celkového počtu prodaných automobilů v Číně v roce 2022, uvádí zpráva.
Na silnicích po celém světě loni jezdilo 26 milionů elektrických aut, což je meziroční nárůst o 60 procent. Podíl elektromobilů na celkovém automobilovém trhu pak činil 14 procent.
V Evropě, která je druhým největším trhem, v roce 2022 vzrostl prodej elektromobilů o více než 15 procent. To znamená, že více než každé páté prodané auto mělo elektrický pohon, uvedla IEA. V USA loni vzrostl prodej elektromobilů o 55 procent.