Předkladatelé uvádějí, že konsolidační balíček nadále ponechává možnost daňového osvobození pro dary, ale zakazuje to výlučně v případě vína. Zákon tedy navádí podnikatele, aby nekupovali pro tento účel moravské a české víno, ale jiné předměty, včetně těch, které se na Moravě a v Čechách nevyrábějí. Je to krok, který poškozuje moravské a české vinařství, ale nepomůže státnímu rozpočtu, protože si podnikatelé budou moci reklamní dary uplatnit, jen musí jít o předměty jiné, píšou ve zdůvodnění.
Poslanci ANO neúspěšně navrhovali v roce 2023, kdy byli v opozici, daňové zvýhodnění vína zachovat. Dřívější ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) tehdy uvedl, že tuto výhodu využívaly většinou zahraniční firmy. Víno jako daňově uznatelný propagační dar bylo možné využít od roku 2005 do roku 2024. Změny příslušného zákona začaly platit společně s konsolidačním balíčkem, který vláda přijala s cílem dlouhodobě snížit rozpočtové schodky.







