O prodloužení stavu nebezpečí požádal vládu Olomoucký kraj. O prodloužení jsme žádali z důvodu požadavku České inspekce životního prostředí, řekl dnes ČTK olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO). Podle něj prodlužování stavu nebezpečí může trvat ještě měsíce.
Vláda tento stav nemůže prodloužit déle než o měsíc. Je to krizová legislativa, možná by se s tím mohlo něco do budoucna dělat, dodal hejtman.
Podle odhadu sanační společnosti z minulého týdne je v lokalitě stále asi 150 tun vysoce hořlavého a výbušného benzenu. Odvezeno k likvidaci bylo přes 100 tun benzenu a téměř 5000 metrů krychlových odpadní vody. Náklady na likvidaci následků havárie včetně sanace zamořené půdy a vody by podle Hladíka neměly přesáhnout miliardu.
Pohybujeme se na větší polovině, kterou je třeba ještě dekontaminovat, shrnul Hladík. Předpokládá, že vláda stav nebezpečí ještě jednou či víckrát prodlouží. Maximum znečištění by se podle něj mělo odklidit do listopadu i vzhledem k fyzikálním vlastnostem benzenu, které ovlivní dekontaminační práce přes zimu.
Nákladní vlak vykolejil u Hustopečí nad Bečvou 28. února. Většina cisteren s mimořádně toxickou látkou se při havárii poškodila a benzen začal nekontrolovaně unikat do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel. Podle České inspekce životního prostředí uniklo do životního prostředí až 400 tun benzenu. Zasažené území od okolního prostředí izoluje ocelová stěna. Čerpanou kontaminovanou podzemní vodu nyní na místě čistí filtry s aktivním uhlím.
Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a nejbližší vodní nádrže.