Chtěl bych například vyzdvihnout projekt Národního památkového ústavu rekonstrukce Invalidovny, velký projekt Muzea železnice a elektrotechniky, Národního technického muzea nebo vybudování Středoevropského fóra Muzea umění v Olomouci. Také bych chtěl zmínit dva významné projekty depozitární, protože sbírkové instituce bez moderních depozitářů nemohou dobře fungovat. Jedná se například o první etapu výstavby depozitáře Národní galerie v Jinonicích, obrovské investiční akce za více než dvě miliardy korun, řekl ČTK Baxa.
Řada těch projektů byla připravována v uplynulých letech, původně plánované investice se však výrazně zvýšily. Třeba v případě rekonstrukce Nové scény Národního divadla z 760 milionů korun na 2,3 miliardy korun.
Za více než pět let se velmi významně zvýšily ceny stavebních prací, promluvila inflace, také dochází k velkým legislativním změnám, takže některé akce, které byly původně odhadovány na stovky milionů korun, vyrostly na částky v nižších jednotkách miliard, podotkl ministr Baxa.
Na dnešním setkání v Národním muzeu v Praze mimo jiné ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr prezentoval budoucí Muzeum železnice a elektroniky, které by měli v prostorách Masarykova nádraží otevřít v roce 2030. Předpokládané náklady na jeho výstavbu jsou 1,895 miliardy korun včetně DPH.
Vejde se tam 44 vozidel, už se pracuje na jejich restaurování. Vzorem jsou pro nás některé muzea v zahraničí, například v japonském Kjóto, sdělil Ksandr.
Kromě ministra kultury a ředitele Národního technického muzea své projekty prezentovali generální ředitelé a zástupci Národního památkového ústavu (projekt rekonstrukce Invalidovny) , Muzea umění Olomouc (projekt SEFO), Národní galerie Praha (projekt DEPO Jinonice), Národní knihovny ČR (projekt nového depozitáře), Národního muzea (projekt Nový život Náprstkova muzea) a Národní divadla (projekt rekonstrukce Nové scény).